Sabtu, 15 November 2008

..looking back to my past...

dalam banyak banyak webber..
webber mana yang paling saya suka..
hurm..saya rasa webber tahun 2000..
sebab masa nie..saya masih ingat..
saya betul betul kerja keras dalam setiap perkara yang saya buat..

tahun 2000..hurmm..saya kena buang dari matrikulasi.sebab my spm result was so Bad..time nie..matriks baru kena kasi perkenal la..jadi .. semua calon spm time tu boleh masuk matriks before the real result SPM keluar..tapi kena seat satu exam matrikulasi la..

lepas keluar tu..saya ada pii masuk lower six..dalam 1 bulan la kali..sempat ikut pilihanraya Majlis perwakilan pelajar.. This school was very new to me la..x pernah sekolah sana sebelum nie.. jadi..mau berkempan lah untuk kena pilih jadi MPP. saya segan juga la mau join..takut kalah..sebab yang calon lain memang student asal sana.. one thing about me la.. sebelum saya buat sesuatu tu..saya memang nervous + x confident..tapi once saya berdiri didepan ..saya macam jadi orang lain..jadi lebih confident..hehe..kena berkempan di kelas to class nie..hurmm..tapi bila result keluar..saya no 2 paling tinggi undian antara semua calon..haha..hebat juga la..yang lain lain pun terkejut..hurmm.saya sebenarnya pun terkejut..tapi sya buat relax ja..

then..sya ingat saya akan stay di form 6..tiba tiba..cousin sya saturang masuk pra-sains di kolej ibukota..(KIK)..under UITM..yalah..mau teruskan dalam bidang sains kan..so..saya pun tumpang sekaki la..syarat utama untuk promote pii masuk diploma ..mesti dalam satu semester tu..student kena dapat at least 3.00 pointer la..
kalau tidak..terpaksa masuk pra-sains 2..selama 6 bulan lagi..time nie lah yang paling saya suka..sya x tau dari mana kesedaran + kerajinan saya datang.. saya study maut betul lah time nie..sampai tahap bila saya mau tengok Fact tentang sumthing..sya tidak perlu go through the whole pages to find what i need..sya bole terus tau mana mukasurat yang ada fact tu.. gila lah..masa tu..kami belajar kimia,matematik,biologi and phsyic la..memang tough untuk sya..sebab masa spm..semua subjek nie pun sya x kredit.. hurmm..masa final exam..sya tau..saya dapat buat yang betul betul terbaik sudah nie.. tapi bila keluar result..saya disappointed juga la..dapat 3.09..fikir punya fikir..mesti pasal OGA(on going assessment marks) or some people prefer to call in carry marks ..sya dapat rendah..hurmm..tapi the main point was.i get thorugh the pre-sciencein just one semester la..

sampai di UITM...orang2x sana cakap..saya dapat 3.90 cgpa masa pre-science saya..saya cakap saya dapat 3.09..tapi diorang x percaya..so..sya pun biar jah la..

then masa ambik diploma sains..sem 1 and 2 saya agak tidak dapat menyesuaikan diri la di sana..pointer pun rendah jah..tiba tiba sem 3..sya berusaha balik lah..untuk cover ..mau kasi tinggi cgpa..orang orang sekeliling saya time tu..terkejut juga..tiba tiba..masa test saya selalu dapat tinggi..samapi jadi bahan rujukan classmate..tiba tiba juga..orang yang hebat dari saya masa sem 1 n 2 juga..kasi jadi sya bahan rujukan diorg..hurmm..masa tu..sya memang happy la..sebab macam sya kasitau dalam pervious2x punya post i like to be the leader..n not the follower..hehe..tapi salah saya juga..pandai malas..result pun x konsisten..end up..dapat cgpa pun rendah saja..x layak sambung degree dalam bidang sains di UITM..

then..lama juga saya menganggur..buat kerja tukang masak di sekolah rendah, jadi substitute teacher...then baru sya ambil keputusan ambik degree in IT di unitar. Sebab unitar dekat saja .. masa time nie..sya ambik keputusan untuk mau grad dengan jayanya la..belajar punya belajar...dapat juga grad lah dengan keputusan yang baik..dan kira bergaya juga..sya happy..20 hb nie..mau pii convo..lepas convo..maka sahlah saya jadi orang yang ada degree..n mau cari kerja sudah lepas nie.. saya tidak memilih juga sebenarnya..sebab saya percaya..pangkat + gaji itu akan datang dengan sendirnya, based on performance di tempat kerja..so..ya...lepas nie..saya akan dapat sudah DEGREE saya..dengan sahnya..

pray for me ok..i'll pray for you too..
-webber-

0 ulasan: