Rabu, 4 Februari 2009

fikir dan buat keputusan.. :)))

fikir and buat keputusan.


tajuk lecture sya hari nie. kakhakkhaa..
haha..bah sya mau merapu jah nie..

ok..bila kita mau buat keputusan..banyak faktor yang kita perlu lihat.
selalunya..keputusan kita tu bagi kita banyak kebaikan atau pun keburukan.
memilih? satu lagi yang graduan macam sya selalu kena 'marah'.

statement standard dari government " Ramai Graduan menganggur sebab terlalu memilih kerja? " ... ya sya sekrang memilih lah nie. ada satu peluang depan mata..tapi macam tidak berbaloi saja.

ok. Dulu statement sya sama kawan sya " sya mau cari experience dulu baru mau pii cari 'real job'.." definisi 'real job' untuk sya..bila sya kena bayar gaji ribu ribu. yala yang setara sama degree yang sya pegang lah ( memilih?)

sya malas main hentam hentam saja bah skrg. 2009 adalah tahun yang sya target untuk buat banyak duit. sambil kerja la. bukan buat duit and berkangkang kangkang dirumah. haha

ego pun memainkan peranan besar dalam memilih sesuatu nie. macam juga kalau mau pilih cincin kahwin (kan siti)..mana boleh pilih yang di bawah rm 500.. mesti mau yang ribu ribu.. ( haha no offence to others yang cincin kahwin dia harga ratus ratus saja)..yups..welcome to the real world..

and yang paling penting.. kau punya perasaan. kita punya happiness.. haha. ya..siapa mau suffer? mesti happy. apa macam berat pun sesuatu yang kita kena buat tu..tapi kalau itu kita punya passion ( passion number one! go go! go away..hahaha) kita akan terima atau buat saja.
tapi kalau sudah lah kita x suka..tapi kena buat..suffer lah tu..haha..apa guna hidup kalau suffer jah...

mesti ada orang cakap " buat saja...bila ada yang lebih bagus..baru ambil"..statement standar lagi..one thing yang sya belajar sepanjang hidup sya nie..khakha..bukan lah sya belajar..tapi quote yang sya suka lah.. " bila kita buat sesuatu..buat dengan cara yang betul..supaya kita tidak buat dia berulang ulang kali"...hurmm..dari bos lama sya bah tuh sebenarnya.. you do it right at the 1st place bilang dia..

hurmm..lepas tu kena fikir lagi pasal manipulation.. ramai org diluar sana yang bijak memanipulasikan orang lain.. yalah..dia nampak kemampuan terpendam..dia gunakan sebijak bijaknya untuk kebaikan diri dia.. hurmm..itu ciri pemimpin yang sebenar sya rasa. tapi morally speaking..guna and bayar with the right price( hahah..)..

yalah kalau jadi perempuan-pemuas-nafsu or..lelaki-pemuas nafsu..haha..service bagus..bayaran pun mesti kena bagus kan...ehem!..

itulah..akhirnya..semua terpulang sama kebijaksanaan masing masing. kalau kau sanggup..sanggup lah kau..kalau tidak sanggup..tidak sanggup lah kau..semua keputusan pun terletak di tangan sendiri..

hurmm..sya cakap untuk diri sendiri nie..tiada kaitan antara mau jadi gigolo atau tidak..khahkakha...chow.. :).. merapu lagi si webber.. :)

2 ulasan:

Unknown berkata...

Dont think too much..sometimes we not realize oppurtunity is just in front of us..once is gone..then kita cakap 'kalaulah yang dulu saya...' but when oppurtunity ada di depan mata kita cakap 'manatau ada yg lebih baik dari ni...' hehehe..betul kah? saya pun cakap merapu ni..hehehhe

kukuanga berkata...

i like this post webber. profounding. (cuba ko baca balik).. this is a post at your best honest. bukan maksud sy yg lain tu inda honest... but, somehow, in here it transpire rite tru..

i knew the struggle. tapi. kalau sudah dapat yg betul2 ko mau...it worth all those struggle.