Rabu, 22 April 2009

cerita hari ini lagi..

marilah dengar lagu kadazan-dusun.
best pula. :D

"sinding tokou, boros tokou, tungkus tokou"

..masalah dia maksud tungkus nie sya x tau..maybe macam root kita kah..mungkin la..antam jah..

selalu org yang berjaya adalah orng yang memahami adat+ budaya masyarakat diorang sendiri. ada saya baca statement yang begini. Betul,sya sokong. Bila kita faham latar belakang kita, faham budaya kita, tidak lupa daratan mesti x ada masalah untuk berjaya.

Mari kita jadi orang yang baik. Kita sama sama kasi kuat pegangan agama, x kisah lah apa kepercayaan kita pun, kita pelihara dan kasi perjuangkan. Aman Damai dunia, tiada perasaan curiga.

Kita jaga pertuturan kita sehari hari, selalu berfikiran +ve and x lupa mengucap syukur kepada pencipta kita, yang kita masih boleh hidup, bernafas di dunia nie. Jangan cepat bosan sama kehidupan kita. Kita buat setiap hari adalah satu hari yang baik yang penuh dengan adventure. Mesti x bosan.

Setiap langkah kaki kita biar ada maksud, jangan biar kosong. Setiap langkah kaki kita tu kita anggap menuju kepada kejayaan. Kalau ada obstacle di kiri,kanan,depan, belakang kita, anggap itu sebagai satu cabaran yang menambahkan lagi keseronokan dalam hidup kita nie.

Kita sama sama berjuang, berjuang untuk jadi orang yang lebih baik.

Kalau selama ini kita rasa kita nie macam tiada guna ka, lembab kah, tidak hensem atau cantik kah, kita ubah semua tu persepsi -ve. Bersyukur kita masih hidup. Jangan pernah putus asa untuk berusaha menjadi orang yang lebih baik!

ok kawan kawan..sekadar nasihat untuk diri sendiri. Kalau ada yang mau baca + setuju terima kasih. hehe :D

-webber-

3 ulasan:

markiekadus berkata...

"sinding tokou, boros tokou, tungkus tokou"

Tungkus ni topbinai, maksud dia macam warisan.

sia kasi cerita sikit lah macam mana ni ayat, slogan buli timbul. Dulu, masa sia mula-mula buka KaDuS Entertainment, sia terpikir yang KE perlu ada satu Slogan, atau tema, yang buli menggambarkan KE apa KE nie. Actually, original tema dia ialah, "Sinding Tokou, Tungkus Tokou" - Lagu kita, warisan kita. Tapi macam ada yang kurang. Lama sia berpikir, apa tu... nda lama tobpinai butod kasi sages yang kenapa sia nda tambah Boros, somewhere di dalam tu slogan... So Jadilah "Sinding Tokou, Boros Tokou, Tungkus Tokou".

Ni slogan ni sia target untuk golongan muda or dalam lingkungan umur sia time tu... wekekekeke.
Ko tau, ni sudah menjadi tunjang and asas perjuangan KE untuk 3 tahun lebih, and sia happy yang kami masih lai pigang slogan nie.

Dalam mo ikut perkemnbangan muzik and hiburan dunia, macam mana moden lagu kita, moden hiburan kita, jan lah kita lupakan bahasa kita, sebab itulah warisan kita.

Kita buli jadi urang paling terkenal, paling kaya, paling berjaya, tapi tanpa bahasa, kita seolah-olah hidup tanpa identiti. Identiti kita cuma sebagai orang yang berjaya, kaya...

Bah... cuma sia pinya pandangan saja kio... bila kita mo pigi minum neskepe webber...

kukuanga berkata...

markiekadus,
interesting comment.

webber,
another good post from you. keep on writing, somebody might just read and feel motivated by it. i do.

merapuswz@webber berkata...

"Kita buli jadi urang paling terkenal, paling kaya, paling berjaya, tapi tanpa bahasa, kita seolah-olah hidup tanpa identiti. Identiti kita cuma sebagai orang yang berjaya, kaya..."

markie..sya sokong, dalam diam diam sya pun belajar nie bahasa ibunda yang memang kebangaan saya..

Kukuanga..Happy sya nie, ada juga yang termotivate dari tulisan sya. ya sama sama lah kita bermotivasi. Biar apapun halangan didepan, mesti ada jalan untuk mengatasi tu halangan!..(nasihat untuk diri sendiri)..

thank u again.. :)