Isnin, 6 April 2009

saja bah nie..tiada kena mengena punn...

Bolehkah kita berubah? Orang sekeliling boleh, kenapa kita tidak? hurmm..persoalan lagi. Tapi betulkah persepsi kita, bila kita cakap orang tu sudah berubah? kita boleh tipu yang kita berubah, orang lain nampak kitaa berubah, tapi sebenarnya kita tidak berubah.

Perubahan? Bila ada nie perkataan, apa yang timbul di fikiran kita? kasi kurang ini, kasi kurang itu, tambah ini, tambah itu.. senang cakap, berubah sikit sikit. Ramai orang cakap it takes time to change..bukan semua orang boleh berubah sekelip mata. Jadi orang yang baru begitu saja. Mesti slow slow.. Tapi kenapa mesti slow slow? kenapa tidak drastik? Malu? mungkin..takut orang bilang, "isskk lain lain sudah si anu tu", " ala..tanda tanda sudah tu mau tut..."..

Nah, tengok bila cakap pasal berubah, mesti ada nie perkataan malu. Malu sama berubah nie betul betul match made in heaven. Itu lah sebab orang selalu cakap mau berubah tu perlukan masa. Mau berubah perlukan masa sebab ada perasaan malu. Malu + berubah + masa.. kasi gabungjalinkan nie tiga perkataan, "lambat berubah".

Hurmm tiba tiba cakap pasal perubahan nie.. hehe apa kes? Begini bila ada satu orang yang kita harap berubah, kali kali cakap, ubah lah ini ubah lah itu..Lama lama kita jadi benci pula. Bila benci, memanglah, bila org tu sudah berubah, kita cakap dia pura pura saja tu, give it some time..balik lagi perangai lama dia.

untuk di sebelah yang mau beurbah tu, kena tahan temptation. Untuk berubah, banyak godaan godaan yg mau kita balik pii perangai kita lama. BUkan senang mau berubah? macam juga cari kerja(haha tiba tiba nie)..

yalah, kita berubah untuk diri kita sendiri, bukan berubah kerana orang lain. Kalau kita berubah untuk diri kita sendiri, senang jah tu mau berubah, tapi kalau untuk orang lain, itu bukan berubah, tapi menipu. haha..

merapu lagi..

ok la..itu saja..

4 ulasan:

AngeL BeaR berkata...

change?

hrm....people change but we are still the same....cud be...because...

1 - we haven't realised the need of change

2 - we don't want to change.

merapuswz@webber berkata...

change and not to change..so many reasons to change..and so many excuses not to change.. complicated? for sure..haha..if this is the case then i'll just go with the flow..change only when it's necessary..haha.."masuk kadang kambing, mengembek..masuk kadang lembu me'mooo'" kadi...hehe

Unknown berkata...

Some people said 'it is time to change'..means that we not even know when we should change.. dont bother about it la..world is keep moving..so do the same la heheee

kukuanga berkata...

webber,
in chemical reactions, tindakbalas akan jadi cepat kalau:
1. bahan tb reaktif
2. kehadiran mangkin

maybe, same set of rules apply: perubahan akan berlaku dengan cepat jika:
1. keadaan memaksa kita berubah (macam masuk kandang kambing..)
2. kehadiran mangkin
(macam gf ko yg x suka ko monigup..~ kalaulah kan?)

ini, belum lagi sy cerita tindakbalas kimia berbalik... pandai pigi asal juga tau sesetengah tindakbalas.. macam perubahan kita2 ni juga.. pandai kembali ke pangkal jalan...