Khamis, 18 Februari 2010

cerita praktikum..

..."buat folio kau, nanti sya x bagi kau 5 lagi tau"..-guru pembimbing-..
..."2(2),3(3),10(4),7(5)"..-pensyarah pembimbing-..

..skrg jam 1130mlm tengah berfikir, macam mana mau buat pembelajaran besok lagi seronok dari pembelajaran tadi pagi??..susah mau jadi cikgu nie.. ada budak yang bagus, dengar cakap, buat apa yang cikgu suruh..kebanyakan la, dalam kelas saya.. tapi ada segelintir tu, main, x ambil perhatian, manja!..iskk.. kadang kadang saya ignore jah, saya teruskan PnP. Yang penting semua murid buat kerja yang kena suruh. kenapa saya x marah murid2x yang x ambil perhatian + main masa saya mengajar??..sebab utama, saya salahkan saya punya cara mengajar and saya punya lesson plan. mungkin untuk murid yang main nie..pembelajaran masa tu sangat bosan. haiya..mau tackle nie problem lagi... mau kasi disiplin murid bukan senang.. saya lagi suka tegur dengan cara baik, berbanding denda..mungkin itu lah sebab ada beberapa orang nie 'besar' betul sudah tu kepala.. tapi yang pasti, saya skrg cuba cari jalan apa macam mau create fun + friendly teaching-learning environment. hurmm..susah nie jadi cikgu.. siapa cakap senang?
bah sambung buat kerja dulu... :D

ps/ cari jalan...cari jalan..mesti ada cara :D

webber_praktikum

1 ulasan:

kukuanga berkata...

hi there cikgu praktikum.
consider yourself luck to have a guru pembimbing and, have this praktikum thing sebelum ko jadi cikgu betul.

i dont get the privilege. kena humban terus mengajar. ereeeeiii.

disiplin mesti kena bentuk masa dia masi kecik webber, sometime the ol rotan still are the best to shape young hearts! (it breaks our heart to be harsh to such sweet young kids) but..for a greater good, we must!

i am always grateful to those few teachers who took time kasi tau kenapa kami kena denda and to listen to our reason why kami menjajal. instead of the majority yg 'snap up' terus.